De zaak

Foto © Sam Rentmeester .

Foto © Sam Rentmeester .

Roeien als brede volkssport. Zo ver is het nog lang niet, maar TU-alumna Lenneke de Voogd werkt er met haar bedrijf Volans Rowing hard aan om dat mogelijk te maken. Het is de ultieme droom van iedere industrieel ontwerper, vertelt Lenneke de Voogd: je eigen product ontwerpen en op de markt brengen. Niet in dienst in het bedrijf van een ander, maar met een eigen zaak. De Voogd kent het verschil. Na haar afstuderen bij industrieel ontwerpen in 1997 werkte zij twaalf jaar lang bij TNO. Ze deed veel aan sportinnovatie, werkte bijvoorbeeld aan de koelende roeipakken die in 2004 mee gingen naar de Olympische Spelen in Athene.

In 2009 stapte De Voogd over naar de TU, waar ze coördinator sportinnovatie werd bij het valorisatiecentrum. Het idee voor de Volans Rowing ontstond na gesprekken met de Eindhovense studentenroeiclub, die de sport wilde promoten. Samen met zakenpartner Cees van Bladel, destijds werkzaam bij Stichting Sports & Technology, werd ze aan het denken gezet: waarom zijn er zo weinig roeiers in Nederland? Ondanks duizenden nieuwe roeistudenten ieder jaar, ondanks de tienduizenden die bij de sportschool op een roeitrainer zitten, blijft de roeibond steken op 33 duizend leden.

Een probleem is dat roeien erg op de wedstrijdsport is gericht. En een wedstrijdskiff – zeven meter lang en zeer instabiel – is voor beginners te moeilijk om in te roeien. Ze zijn bovendien duur, groot en dus niet zomaar te vervoeren. Met hulp van IO-studenten en in samenwerking met DSM en roeibond KNRB startten De Voogd en Van Bladel de ontwikkeling van een nieuw type roeiboot, de Volans2: klein, compact, gebruiksvriendelijk en met vierduizend euro betaalbaarder dan een wedstrijdskiff. De romp is wat breder en de roeier schuift niet op en neer op een stoeltje, maar de slider rigger, het deel met de riemen schuift op en neer. Dat geeft stabiliteit en snelheid, ondanks de korte bootlengte. In juni 2011 kwam de eerste boot op de markt, sinds juni 2012 zit Volans Rowing in de incubator YesDelft. De Voogd had haar baan aan de TU inmiddels opgezegd, niet wetende wat de toekomst zou brengen.

Nu, in 2014, heeft De Voogd geen spijt van die beslissing. Al moeten zij en haar partner projectmanagement en consultancywerk doen om niet in de rode cijfers te raken. “Ik heb vertrouwen in de stappen die we maken”, vertelt de IO-alumna. “We hebben meer dan honderd boten verkocht in Nederland, Duitsland, Zweden, Denemarken en Amerika. We hebben één dealer in Nederland en één in Duitsland. De volgende stap is het zoeken naar dealers in andere landen. Dan kunnen we opschalen. Het lukt bovendien goed om de boot te promoten tijdens evenementen met bekende sporters, we hebben in augustus de VolansKIDS geïntroduceerd en hebben plannen voor een zeeroeiboot. Over twee à drie jaar bereiken we het break even-punt.”

Het advies om het voorlopig bij één product te houden, dat hebben ze in de wind geslagen. Ja, productontwikkeling, onderhandelingen met fabrieken, marketing, netwerken en verkopen lopen nu dwars door elkaar, en ze doen bijna alles met zijn tweeën, maar De Voogd wil niet anders. “Onze drive zit in de roeiontwikkeling en de verbreding van de sport, te beginnen bij de jeugd. We hebben de missie om van de roeisport een volkssport te maken. Dan moeten we niet wachten met een boot voor kinderen.”

Naam: Lenneke de Voogd
Studie: Industrieel Ontwerpen
Bedrijf: Volans Rowing
Opgericht in: 2011
Verkoopt: roeiboten
Missie: de roeisport poulariseren
Over vijf jaar: Volans-dealers in verschillende landen

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar