De Zaak

Geautomatiseerde containerterminals kunnen meer volume afhandelen, veroorzaken minder schade aan machines en containers, zijn stiller, emissievrij en veiliger voor het personeel. Het bedrijf TBA van TU-alumnus Yvo Saanen levert de besturingssoftware.

“De havenindustrie is conservatief.” Yvo Saanen weet het, zittend in zijn Delftse kantoor, uit eigen ervaring. Zijn bedrijf TBA levert simulatie- en besturingssoftware voor geautomatiseerde containerterminals in havens als Rotterdam, Los Angeles en New York.

De zaken lopen goed. Steeds meer terminals zien de voordelen van automatisering, maar er zijn nog werelden te winnen. En dat is niet zo vreemd. “Op veel hoge posities zitten oude dokwerkers. Ze hebben gesjouwd, op een kraan gezeten, waren kapitein. Zij hebben minder affiniteit met technologie en computers.” Maar verandering is onderweg en TBA vaart daarop mee. “In het management komen steeds meer hoogopgeleiden, een onomkeerbare trend.”

De voordelen van automatisering, zoals efficiëntie, verduurzaming en lagere loonkosten, zijn aan hen beter te verkopen. En wat te denken van veiligheid? “Jaarlijks vallen er wereldwijd honderden slachtoffers in containerterminals, de meeste worden overreden door vrachtwagens. Haal je mensen weg van de werkvloer, dan worden de risico’s veel kleiner.”

Saanen richtte zijn bedrijf TBA in 1996 op, samen met studiegenoot Klaas Pieter van Til. Ze begonnen met logistiek advies. “We gingen langs bij ministeries en diverse partijen in de Rotterdamse haven. Dat leidde tot allerlei projectjes. We pakten alles aan.”

Ook de TU hielp de twee alumni aan opdrachten: ‘derde geldstroomonderzoek dat ze zelf niet aankonden’. “Zo kwamen we op het simulatiespoor. Werktuigbouwkundehoogleraar Joan Rijsenbrij werkte voor het Duitse bedrijf Gottwald, dat automatisch geleide voertuigen heeft geleverd op de Maasvlakte. Gottwald had simulatiesoftware nodig en had gezien dat ik daar handig in was. Toen is het balletje richting havens gaan rollen. We zijn een bibliotheek aan simulatiemodellen gaan ontwikkelen. Nog steeds is dat de basis van veel van ons werk wereldwijd.”

TBA heeft vestigingen in Duitsland en Roemenië en kocht de laatste drie jaar twee bedrijven op, waarmee het aantal werknemers op tweehonderd kwam. Het bedrijf kan zo nieuwe producten blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld voor het virtueel trainen van havenmedewerkers, ook degene die toch af en toe buiten moeten werken.

Het bedrijf stapt daarvoor over naar virtual reality. “Neem de man die in de containerterminal reparaties moet uitvoeren. Hij zet een bril op waarmee hij zich in een 3D-omgeving waant en die alles voor hem simuleert: rondrijdende voertuigen, schepen die worden afgehandeld. Hij kan rondlopen en veilig oefenen met het uitvoeren van zijn taken.”

Saanen ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. “Ik verwacht dat het aantal automatische terminals binnen tien jaar vertienvoudigt. Wij zullen daar een flink aandeel in hebben”

Foto: Sam Rentmeester

Foto: Sam Rentmeester

Naam: Yvo Saanen
Studie: Technische bestuurskunde
Bedrijf: Technisch Bestuurskundige
Adviesgroep (TBA)
Opgericht: 1996
Product: Besturingssoftware voor geautomatiseerde
containerterminals
Missie: Havens veiliger, schoner en
efficiënter maken
Omzet: 20 miljoen euro
Over vijf jaar: 40 miljoen euro

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar