De zaak

de zaak Chakri zout staand

Een absurd laag inkomen, hebben Indiase zoutboeren volgens alumnus Nick van der Velde. “Ze verdienen met het produceren van tonnen zout 120 tot 180 euro per jaar. Daar moeten ze hard voor werken.” Sinds augustus vorig jaar woont hij in het Indiase Ahmedabad en verkoopt hij zout met zijn bedrijf Chakri Originals.

Nick van der Velde studeerde strategic product design bij Industrieel Ontwerpen toen hij in 2010 met drie medestudenten naar India ging. Een non-gouvernementele organisatie (ngo) vroeg de studenten de ontwikkeling van een metalen windmolen te ondersteunen om de veiligheid en efficiëntie te verbeteren. Zo geschiedde. Inmiddels staan er vijftig van in India.

Maar de metalen molens zijn duur voor de boeren, negenhonderd euro, en de zoutprijs is laag. Opkopers nemen een berg zout van tienduizend kilo mee voor dertig à veertig euro.De studenten ontdekten dat verpakt zout tot honderdvijftig keer meer opbrengt. Ze maakten een strak ontwerp voor een verpakking, gericht op de opkomende Indiase middenklasse. In combinatie met een natuurlijk en fair trade-predicaat konden de boeren hun inkomen verhogen, verwachtten de studenten. Ze lieten een vrachtwagen vol zout wassen en verpakken in een trendy hersluitbaar zakje. Ze verkochten die, samen met de boeren, op een voedselbeurs voor consumenten. Na drie dagen was alles weg.

Na dit succes moesten de studenten terug naar Delft. De zoutboeren lieten Van der Velde echter niet los. In 2012 richtte hij Chakri Originals op en na zijn afstuderen vertrok hij in augustus 2013 naar India om zijn bedrijf uit te bouwen met behulp van de incubator Enviu. Hij liet samen met Van Heetum designbureau nieuwe verpakkingen ontwerpen, nam twee mensen aan, stelde zich open voor Indiase én Nederlandse stagiaires en ging aan de slag. Het zout van Chakri Originals wordt nu als proef verkocht in twintig winkels. Daarna wacht uitbreiding naar Mumbai, Bangalore, Delhi en Nederland. De verkoop moet dan van duizenden naar honderdduizenden zakjes en zoutmolentjes gaan. Van der Velde zoekt nog investeerders.

Intussen richt hij zich ook op de verkoop van peper. Later moeten andere kruiden, specerijen, koffie, thee en suiker volgen. Steeds natuurlijk fair trade, met als uitgangspunt het inkomen van boeren te verbeteren. Gaat alles volgens plan, dan is Chakri Originals over vijf jaar ‘de gevestigde naam in organic en fair trade producten in India’. Nu maakt het bedrijf nog verlies. Maar ook over vijf jaar is het maken van hoge winsten geen doel, aldus Van der Velde. Eerst wil hij de inkomens van de boeren verdrie- tot vervijfvoudigen. Tegelijk wil hij zijn producten constant verbeteren. ‘Zo lang als nodig is’ blijft hij in India, een land dat qua ondernemen weinig lijkt op Nederland. “Bureaucratie, corruptie en een ongestructureerde omgeving maken het werken uitdagend. Ik heb het naar mijn zin, ik ben geen een heimwee-persoon.”

 

Naam: Nick van der Velde
Studie: Strategic product design (IO)
Bedrijf: Chakri Originals
Opgericht in: 2012
Verkoopt: Zout
Missie: Inkoemn van Indiase boeren verbeteren
Over 5 jaar: Gevestigde naam in organic en fair trade in India

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar