Het effect van luchtbellen

Door op grote luchtbellen te varen, kunnen schepen veel energie besparen. Sommige binnenvaartschepen hebben een speciale installatie aan boord dat lucht onder de romp pompt (zie rubriek ‘Patent’ in Delft Integraal 1-2014). Luchtsmering heet dit principe. Op plekken waar luchtbellen zich precies op het grensvlak van romp en wateroppervlak bevinden, ondervindt een schip geen wrijvingsweerstand. Delftse onderzoekers willen dit principe beter in kaart brengen. Promovenda ir. Gem Rotte van de sectie ships hydromechanics and structures (3mE) start in september met een onderzoek. Zij gaat samen met onderzoekers van de Universiteit Twente met behulp met stromingssoftware het effect van de luchtbellen op de totale weerstand van schepen berekenen. Promovendus ir. Florian Charruault van de sectie fluid mechanics (CiTG) richt zich op de fysica van weglekkende lucht aan de achterkant van schepen die gebruikmaken van luchtsmering.

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar