Hora Est: Ingrid Moons, psycholoog en industrieel ontwerper

‘Sterke automerken moeten geen
angst hebben voor hun imago
wanneer ze een elektrische auto
aan hun productlijn toevoegen’

“Autofabrikanten zijn bang dat hun imago verandert als ze elektrische auto’s maken. Ten onrechte. Bij mijn onderzoek heb ik gebruikgemaakt van vier automerken die verschillende emoties oproepen; een BMW (die inspeelt op het rijplezier), een Alfa (een zeer emotionele auto), een Toyota (roept weinig emoties op) en een Volvo (voor een verantwoord rijgevoel). Ik ben vervolgens uitgegaan van een nieuwe auto die een mengvorm is van deze vier merken.
Hieraan heb ik ofwel rationelere ofwel emotionelere eigenschappen toegevoegd. Zowel bestuurders van alle vier de type auto’s, als mensen die met een ander automerk rijden, heb ik voorgehouden dat één van deze ontwerpen de elektrische auto zou worden van één de vier verschillende automerken. Vervolgens heb ik ze gevraagd of dit hun perceptie van het automerk zou veranderen? Dat bleek niet zo te zijn. De merken blijven met de merkextensie erbij toch hun eigen imago behouden.”

Promotie-stellingen horen niet meer dan 140 tekens te bevatten en moeten voor publicatie op social media verdedigd worden.
Ekim Tan
bouwkundig ingenieur

Uitzoeken waarom we iets willen is belangrijker dan uitzoeken wat we willen.
Congli Dong
civiel ingenieur

Als er vanaf Marokko tot aan Guinee een vier kilometer hoge bergrug gebouwd zou worden, zou op den duur de Sahara veranderen in een groen paradijs.
Rudi Johannes van der Ent
waterbouwkundige

Wetenschappelijk onderzoek in Nederland is teveel ondergebracht in promotie-onderzoeken.
Thijs van Leest
natuurkundig ingenieur

Wonen in het buitenland kan Italianen helpen een ordelijke rij te vormen.
Riccardo Fagiani

Positieve discriminatie zou vermeden moeten worden omdat het resulteert in beleid waarin wenselijkheid prevaleert boven kwaliteit.
Pieter E.B. Vaissier
natuurkundig ingenieur

Een promotietraject kent dezelfde fasen als een oversteek te voet over het wad.Paula van den Brink, natuurkundig ingenieur
Paula van den Brink
physics engineer

Illustratie: Auke Herrema

Illustratie: Auke Herrema

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar