Scheurtjes

Olietankers en drijvende olieplatformen zijn robuuste constructies, zou je denken. Toch zitten ze vol scheurtjes en barsten. Deze zitten gelukkig niet zozeer in de huid van de tankers, maar in interne structuren die voor de stevigheid zorgen. Voor zijn promotieonderzoek bij de sectie ship hydromechanics and structures (3mE) test ir. Menno van der Horst een instrument dat scheurvorming in het metaal in de gaten houdt en een seintje geeft als de scheur een kritieke toestand heeft bereikt. Crackguard heet het project. “Het instrument bestaat uit talloze sensoren die verstoringen in het magneetveld in het metaal waarnemen”, vertelt de onderzoeker. “Elke vijf jaar worden de schepen op metaalmoeheid gecontroleerd. Het idee is om de instrumenten bovenop scheurtjes te plaatsen die tijdens deze inspecties zijn geconstateerd.”

Maar voordat het zover is, moet het instrument nog uitvoerig getest worden en dat kan alleen met groeiende scheurtjes. In het lab bootst Van der Horst daarom metaalvermoeiing na door metaalplaten dagen achtereen aan trekkrachten bloot te stellen. “In twee dagen tijd kan ik een 25-jarige levensduur van een stuk metaal uit een olietanker nabootsen.”

th_CrackMonitoring_MvdHorst_8465_SITE

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar