Studenten werven studenten

Met studentenambassadeurs en regiogroepen wil de TU de beste internationale masterstudenten naar Delft trekken. Persoonlijk contact staat voorop.

Taiwan, Brazilië, de Verenigde Staten, Polen. Uit deze en andere landen heeft de TU studentenambassadeurs. Dat zijn masterstudenten aan de TU Delft, die via hun eigen profielpagina van de universiteit of op Facebook bereikbaar zijn voor vragen van aspirant-studenten uit hun eigen land, of mensen die dezelfde studie willen doen. Want, zo weet de universiteit uit verschillende onderzoeken, de persoonlijke verhalen van andere studenten spelen een grote rol in de studiekeuze.
Begon de universiteit twee jaar geleden met vijf ambassadeurs, nu zijn het er veertig. Zoveel, dat Ina Dijstelbloem bezig is ze samen te brengen in regiogroepen. Dijstelbloem is binnen de TU verantwoordelijk voor de werving van (internationale) masterstudenten. De eerste groepen waren Latijns-Amerika en Oost-Azië. Onlangs zijn daar Groot-Brittannië/Verenigd
Koninkrijk, Europa, China en India bijgekomen. De groep Midden-Oosten/Afrika start binnenkort.
De regiogroepen onderzoeken van welke universiteiten de TU studenten heeft of zou willen hebben. Dat laatste hangt onder meer af van kwaliteit, de inhoud van de opleidingen en de aanwezigheid van een lokaal studiebeursprogramma. Op een universiteit naar keuze kan een studentambassadeur of regiogroep een kleinschalige bijeenkomst organiseren waar studenten één op één met elkaar kunnen praten.

Op die manier verwacht Dijstelbloem dat de TU de beste studenten kan trekken, terwijl er tegelijk meer diversiteit ontstaat. Dat leidt volgens haar tot een interessantere mix van nationaliteiten in Delft. Er studeren momenteel meer dan tachtig nationaliteiten aan de TU, maar Chinese, Indiase en Griekse studenten hebben de overhand.
Overigens stijgt het aantal internationale masterstudenten aan de TU Delft hard. Aan het begin van dit collegejaar waren ze met 1446 – veertig procent meer dan een jaar ervoor. Ook dat pleit volgens Dijstelbloem voor de kleinschalige opzet van het studentenambassadeurs-programma. “Grote wervingscampagnes zijn niet nodig.”

Population Infographic international students

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar