Te weinig water

Meer dan honderd miljoen ton vracht gaat er jaarlijks op en neer; nergens ter wereld vindt zoveel watertransport plaats als op de Rijn. Drogere zomers door klimaatverandering zouden wel eens roet in het eten kunnen gooien, waarschuwt ir. Cornelis Dorsser (CiTG).

In opdracht van Rijkswaterstaat schetst scheepsbouwkundige en transport-econoom Dorsser scenario’s waarin hij vooruitblikt tot het jaar 2100. “In de tweede helft van deze eeuw is de kans groot dat de rivier meerdere maanden achter elkaar te ondiep is voor de scheepvaart”, aldus Dorsser. “Er zijn twee plekken langs de Rijn die zorgelijk zijn; Lobith in Nederland en Kaub in Duitsland. Met name bij die tweede plaats zal de diepte geregeld onder de 1,40 meter zakken. Rendabele scheepvaart is dan niet meer mogelijk. Of je zou de schepen ondieper moeten maken, maar dat is heel lastig want ondiepe schepen zijn relatief zwaar.”

Een andere optie is de rivier aanpassen. Dorsser: “Het is nu misschien een zot idee, maar op de lange duur zou men misschien over moeten naar een volledige kanalisatie van de Rijn. Dit staat lijnrecht tegenover de adagia ruimte voor de rivier en bouwen met de natuur.

Dorssers TU collega, dr. Kees Sloff, die ook bij Deltares werkt, ziet ook tal van uitdagingen voor de scheepvaart. “De rivier zal met steeds meer ondieptes kampen. Op een gegeven moment valt daar niet meer tegenop te baggeren. In de toekomst moeten we zelfs suppleren (zand toevoegen aan de rivierbedding) om te voorkomen dat deze teveel daalt.”
Volgens Sloff zullen reders veel slimmer en dichter op elkaar moeten varen. “Ze moeten gaan laveren om ondieptes. Daarvoor moet de diepte van de rivier continu en heel nauwkeurig in beeld worden gebracht. Dat kan als alle schepen dieptemetingen maken en doorsturen naar een centraal punt aan wal. We werken nu aan het project Smart waterways waarin we onderzoeken hoe we de schepen van de wal af kunnen begeleiden op basis van deze geactualiseerde diepte-informatie.”

Foto © Sam Rentmeester

Foto © Sam Rentmeester

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar