Van onderwaterfiets tot vliegende boot

Voor diverse Delftse dreamteams staat de sportzomer vooral in het teken van de jacht op nieuwe overwinningen en records.

In het verleden werden met de projecten, waarin duurzaamheid, innovatie en techniek centraal staan, veel topresultaten behaald. Zo won het Nuon Solar Team vorig jaar in Australië met zonnewagen Nuna8 voor de zesde maal de World Solar Challenge. De volgende editie is in 2017. In september wordt een verbeterde versie van de Nuna8 getest in Zuid-Afrika. Het eveneens vanaf 2000 actieve DUT Formula Student Racing Team is sinds 2011 gespecialiseerd in ultralichte racewagens met vierwielaandrijving. Zij hopen dit jaar hun leus ‘Design, build, race & win!’ waar te maken op de circuits van Silverstone (Verenigd Koninkrijk), Hockenheim (Duitsland) en Barcelona. Naast snelheid kunnen er bij de Formula Student punten verdiend worden op onderdelen als ontwerp, business-presentatie, acceleratie en duurzaamheid. Vorig jaar werd tweemaal de overall eerste prijs veroverd met een karretje van 163 kilogram en een topsnelheid van 127 kilometer per uur.

Het met VU-studenten gevormde Human Power Team heeft met zijn supersnelle ligfiets VeloX iets goed te maken. De vorig jaar aangekondigde poging tot verbetering van het eigen wereldrecord (133,78 kilometer per uur) ging door pech en technische problemen de mist in. Oud-schaatser Jan Bos en voormalig wielerprof Rick Flens proberen in augustus in de Nevada-woestijn het aan Canada kwijtgeraakte snelheidsrecord (139,4 km/u) te heroveren.

Nova Electric Racing, voorheen NovaBike Racing Team Delft, is dit jaar overgestapt van een verbrandingsmotor met bio-ethanol naar een volledige elektrische aandrijving. Het team wil bewijzen dat hernieuwbare energie toegepast kan worden zonder compromis in prestaties. Zij doen mee in de MotoE competitie en zullen in augustus aanwezig zijn bij de Gamma Racing Day met Nederlands eerste elektrische racemotor. Ex-profschaatser Rintje Ritsma is ambassadeur van dit project en zal zelf op de motorfiets stappen zodra deze gereed is.

Sommige wedstrijden vielen tussen deadline en publicatie dezes. Zo zal de Wasub6 reeds aan de start verschenen zijn in de propellorklasse van de European International Submarine Races in Engeland. Vorig jaar won het onderwaterfietsteam voor de tweede maal de equivalent in Maryland, USA, in een wereldrecordsnelheid van 13,7 km/u. Tevens werd de Design Outline Award binnengehaald.
Niet de snelheid (die bedraagt hoogstens 40 km/u), maar maximaal efficiënt energieverbruik is het belangrijkst bij de Shell Eco-Marathon. Vorig jaar won het Eco-Runner Team Delft de Rotterdamse editie met zijn extreem zuinige, futuristische lichtgewichtmodel. Het doel dit jaar in Londen: op 1 liter brandstof 5000 kilometer te halen. Energiebron: waterstof, bestuurder: maximaal 1.60 meter en 50 kilo.

‘Een boot die kan vliegen, met de wendbaarheid van een fiets.’ Dat is de nieuwste, elektrisch voortbewogen draagvleugelboot van het Solar Boat Team. De studenten hopen met de door de zonnecellen op het dek opgewekte elektriciteit dit jaar een snelheid van 55 kilometer per uur te halen. Als zij begin juli de jaarlijkse Solar Challenge in Amsterdam en Friesland hebben gewonnen, zou dat de derde keer zijn.

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar