Zelfrijdende auto moet op rijles

Zelfrijdende auto’s maken is één ding, ze massaal de weg op sturen is een tweede. Voordat dat kan, moet er veel onderzoek gebeuren. Bijvoorbeeld naar de gedragingen van andere weggebruikers.

Twee automatische auto’s heeft de TU Delft. Eén staat op de faculteit 3mE, de andere bij CiTG. Bij die faculteit werkt hoogleraar transport modelling Bart van Arem. Hij is voorzitter van het TU Delft Transport Instituut en medeoprichter van het Dutch Automated Vehicle Initiative (Davi). Davi wil automatisch rijden op de weg bevorderen, om daarvan te leren.

Voor haar automatische voertuigen, twee Toyota Priussen, ontwikkelt de TU momenteel de sensoren. Later dit jaar gaan ze de weg op. “Eerst mét bestuurder, om te meten of de auto’s de wereld om hen heen goed herkennen”, aldus Van Arem. “Daarna kunnen we testen met automatisch gas geven, remmen en sturen.”

Voor dat automatisch rijden is de software ingebouwd. De moeilijkheid is dat robotauto’s moeten kunnen anticiperen op onverwachte situaties. Daarvoor is nauwkeurige positionering nodig. Steeds moet de auto weten welke verkeersregels gelden en welke gebruikers en omstandigheden er op de weg zijn.
Om zicht te krijgen op andere weggebruikers, doen Van Arem en collega’s praktijkproeven: wanneer is het nodig over te schakelen naar handmatige besturing, wat is het volg- en rijstrookwisselgedrag van bestuurders, hoe reageren voetgangers en fietsers op een robotauto?

Een groot onderzoek dat Van Arem leidt, gaat over de ruimtelijke en mobiliteitseffecten van zelfrijdende auto’s. Nederland krijgt een andere ruimtelijke indeling, stelt de hoogleraar. “Mensen kopen eerder dat huis in Limburg, omdat ze onderweg naar de Randstad kunnen werken in de auto.” Van Arem verwacht dat zoiets over tien tot vijftien jaar mogelijk is, op speciale afgeschermde wegen. Of er ooit op alle wegen robotauto’s zullen rijden, durft hij niet te zeggen. “Technisch kan het, maar welke risico’s ben je bereid te accepteren?”

Foto © Sam Rentmeester . 20150121 Autobesturingsonderzoek, Bart van Arem, TUDelft, DelftIntegraal DI // thema

Foto © Sam Rentmeester . 20150121
Autobesturingsonderzoek,
Bart van Arem, TUDelft,
DelftIntegraal DI // thema

Blijf op de hoogte van het onderzoek

Ontvang de Delft Integraal nieuwsbrief 4 keer per jaar